Hlavní menu

Co je pro me Hismaraton? Mnoho let budovana znacka [ více ... ]

[novinky] Letní dovoUheráci 2021
Napsal Štěpuch v 06 úno : 21:00
Paráda, La Saume čirá nádhera !!!

Napsal Tom v 23 led : 21:43
Bomba, super a navíc jste to dobře podrtili.

[novinky] ŽULA KAM SE PODÍVÁŠ

Členů: 1197, nejnovější: Olda
Hledat Horolezecký oddíl Vrchoviny
Anketa

Kterého zvířete se cestou do skal bojíš nejvíc?

Klíště

Úraz

Srpnová tatranská veselice
Luki, Čtvrtek 02 října 2014 - 19:01:40 // Komentáře:13

Tak jsem se takhle jednou po snad 100 letech chtěl podívat do Tater za letním lezením. Několik víkendů vše končilo na různých mráčcích s kapkami a vločkami a bláznivými čísly jako 10-20 mm napsanými pod nimi, které ukazovaly různé meteoservery. Pak do všeho naštěstí vstoupil Paco a tak nějak jsme si řekli, že už se nám nechce čekat na počasí a že pojedem klidně i do deště. Nakonec po horečném obvolávání půlky HOVRCHu jsme do party sehnali ještě nikoho legendárnějšího než Radka Trejtnara. Cíl jsem navrhnul Zlomiskovou dolinu a poté co jsem chvíli básnil o kvalitě žuly na Malém Ošarpanci a krásných stěnách Velkého Ganku, byl tento přijat všemi třemi hlasy. Pavel nabídl svůj luxusním stříbrný Passat jako kočár výpravy a mohlo se tedy prásknout do koní a vyrazit. Na Popradské pleso jsme dojeli v neutěšený čas 2:00 v noci a tak jsme ještě do rána pár hodin imitovali spánek v propršeném lese. Ráno v 7 už jsme zamlženými Tatrami stoupali Zlomiskovou dolinou vstříc dobrodružství. Po cestě jsme byli přeci jen trochu zmuchlaný a tak bylo po dodrápání se ke stěnám rozhodnuto dát Plškovu cestu na Ošarpance (5+/6-, cca 200 m).

Zlomisková dolina

Pod Ošarpanci

Fauna

Nádherné lezení v plotnách a sokolíkách v ultrapevné žule. Navíc byly v minulosti osazeny štandy borháky, takže komfort se vším všudy. Je ale třeba říct, že by ani se štandy na vlastním nebyl problém, jistit se dalo velmi dobře a to hlavně friendy. Po dolezu na polici v 1/3 stěny, kde tato cesta končí usuzujeme, že se nám dolů ještě nechce a dolézáme celou stěnu/hřebenovku až na vršek Ošarpanců (III-IV, cca 300 m). Hezké lehké lezení, aby si člověk zase zvykl na horský styl. Pak už jenom zbývá překonat vršky Malého, Prostředního a Velkého Ošarpance sérií lezení a slaňování a dostáváme se do sedla pod Dračím štítem, ze kterého se dá dobře sestoupit zpátky pod stěnu k nástupu.

Oranžově Plšek, červeně Puškáš

Radek jistí jistě

Pavel v koutě

Poslední délka na polici

Slanění ve hřebenu Ošarpanců

Příjemně unavení bereme věci, zabydlujeme blízký luxusní bivak a zbytek dne a večera trávíme vařením a plány na zítřek. Večer začíná pršet a tak uleháme už v 7 a jsme zvědaví co nám z těch plánů zítra zbude.

Biváček

Plán na zítřek – Velký Ganek

No, život je změna. Ráno Paco smutně oznamuje, že jeho porouchaný kotník se přes noc ráčil úplně zatuhnout, a že z lezení dneska z jeho strany nebude nic, pokud se to teda nedá proskákat na jedné noze. S Radkem se tedy na Puškášův pilíř na Velký Ganek (IV-V, 300 m lezení) vydáváme sami. Mraky vypadají vcelku hrozivě, tak si nejsme úplně jisti. Nakonec se do cesty cca v 7 hodin vrhneme a volíme strategii rychlost=bezpečí. Valíme na vršek, délky natahujeme co jen Radkovy 60 m poloviční lana dovolí a tak se vcelku rychle dostáváme na vrchol. Lezení spíše lehčí, ale velmi pěkné. Střídají se různé kouty a stěnky. Nějaké to focení a rychle dolů. Při sestupu, který vede po hřebeni do sedla mezi Ganek a Rumanovský štít a následnými žlaby dolů, potkáváme nějaký těžce romanticky vypadající pár. Prý, že jdou lézt něco na Rumanovský štít. Jen tak se zeptáme, kolik je hodin a odpověď, že 9:50 nám vyrazí dech .
Potrhle se smějeme a jdeme dál dolů, navíc skrz trhající se mraky začíná svítit sluníčko

Puškášův pilíř na Velký Ganek

Vrcholová erekce

Troska teamu – Pavel již ve vířivce?

Kdosi v naší včerejší cestě na Ošarpance

Zpět na bivaku

O půl jedenácté jsme zpátky na bivaku a jdeme si uvařit oběd. Pavel už na bivaku není, odešel dolů do thermálů rozhánět otok kotníku do saun a vířivek. Jsme smutni a Radek prohodí, že by nám náladu mohly zpravit Puškášovy plotny na včerejší Ošarpance (VI+/VII-, 200 m). Včera to vedle nás lezli nějací Poláci a hekali v tom na celé údolí. No proč ne…dáváme ještě ešus kafíčka na morál a o půl druhé se nastupuje. Lezení krásný, klíčový koutek mě silně připomenul lezení na norských Lofotech. Po jednotlivých délkách se střídáme a ve 3 jsme opět na polici, která zakončuje 1/3 stěny a většinu cest. Cesta opět luxusní, nelze jinak než doporučit, štandy opět navrtány. Navíc v klíčových pasážích, které dřív byly za VI/A0, je teď přidáno po borháčku, takže paráda. Navíc je v celé cestě i pár erárních skob, i když některé už jsou solidně odsloužilé.

Pod jedním z těžších míst

Nad ním

Radek drtí další těžkou délku

Lehká euforie z lezeckého dne

Z police se rozhodujeme slanit Komarnického komínem, kde je dle průvodce zřízena 3x25 m slaňovací dráha. Postupně míjím všechny štandy a na svázaných Radkových 60-kách dojíždím až na zem. Prostě v Tatrách je 3x25=60 a nebo už jsem přibral natolik, že půlky vlastní váhou protáhnu o 25 %. No co se dá dělat, jsou 4 hodiny odpoledne, začíná mírně pršet (dle předpovědi mělo přijít už dopoledne min. 20 mm srážek) a tak jdeme vařit do bivaku. U jídla prohodím, že bysme mohli přejít traverzem Vysoké a Českého štítu na Chatu pod Rysmi. Radek je nadšen. Říká, že se stejně ještě necítí nijak extra unaven a tak ze svého giga batohu vyndává poslední 2 piva (kolik jich bylo celkem si už nepamatuju), a že je vypijeme, pač se mu je nechce nosit. Za chvilku vyndá ze stejnýho báglu nějaký 2 luxusní konzervy a že jestli bych si jednu nedal. Opět nic nenamítám. Po hodech už za chvíli stoupáme pod Vysokou. Pořád drobně prší a je totální mlha, a jsme více méně uvnitř hustých mraků. Během traverzu zaslechneme ze žlabu pod námi nějaké hlasy a náhodou tak nalézáme maďarské manžele, kteří jak nám vysvětlují, tu už půl dne bloudí a nemůžou najít cestu zpět na chatu. Hrdě oznamuji, že mi cestu kamarád po telefonu vysvětlil, takže to v té mlíčné mlze určitě najdeme. Nechápeme proč, ale děkují. Nakonec se značnou dávkou štěstí doopravdy nacházíme sedílko, ze kterého se po řetězech a vcelku vzdušných policích dá dostat do sedla Váhy nad chatou. Maďaři jsou strašně happy a my s Radkem se jdeme oslavně opít do chaty, což se nám ten večer vcelku povedlo. Půl hoďky po tom, co jsme zalezli do chaty, začalo hustě pršet a nepřestalo až do odpoledne příštího dne…takže ráno pobalit věci, na cestě dolů gentlemansky pomoci ženské výpravě z Beskyd překonat řetězy pod chatou, kde se týdnem před námi zabil nějaký 80-letý turista a s pocitem dobře prožitého prodlouženého víkendu mizíme do údolí. Dole voláme Pacovi, který opouští komfort wellness center a přijíždí pro nás. Passat rozvibrzje své turbodmychadlo a se západem slunce jsme už všichni bezpečně ve svých domovech – Pavel díky za to!!! A co říct na závěr? No, bylo to BEZVA !