Hlavní menu

Co je pro me Hismaraton? Mnoho let budovana znacka [ více ... ]

[novinky] Letní dovoUheráci 2021
Napsal Štěpuch v 06 úno : 21:00
Paráda, La Saume čirá nádhera !!!

Napsal Tom v 23 led : 21:43
Bomba, super a navíc jste to dobře podrtili.

[novinky] ŽULA KAM SE PODÍVÁŠ

Členů: 1197, nejnovější: Olda
Hledat Horolezecký oddíl Vrchoviny
Anketa

Kterého zvířete se cestou do skal bojíš nejvíc?

Klíště

Úraz

MLADÍ HORALOVÉ
Petr, Středa 11 prosince 2019 - 18:18:32 // Komentáře:4

Tak se zkrátil den, prodloužily se večery a člověk dohání resty, které si za celý rok pěkně nasbíral.

Jedním z nich je report z výjezdu s našimi mladými lezci do Tater. Byl to tak krásný a intenzivní zážitek, na který se ani po delším čase prostě nezapomíná. A jak to vše začalo?

dolina u Zeleného plesa

Náš tým ve složení Adámek, Natálka, Luky a jeden přespolní Honza Štípek se v roce 2018 účastnili závodu týmů „Mladý horal“ pořádaným ČHS. I přes hendikep nejmladšího družstva a přes jasnou instrukci trenérů „hlavně nevyhrát“, ti naši mladí horalové svoji kategorii vyhráli. Hlavní cenou byl zájezd na prodloužený víkend do Tater.

Vždycky jsem si plánoval, vzít své děti na nějaké vícedélkové lezení do hor, ale až budou trochu starší, zkušenější a budou mít lepší fyzičku. Přeci jenom průměr 10 let, je trochu málo. Ale co? Nabízené se neodmítá.
Po dlouhých tahanicích se termín nakonec ustálil na začátek června 2019 a Jirka Vogel z ČHS zaslal instrukce. Bohužel nám kvůli nemoci odpadl Luky, ale s tím se nedalo již nic dělat.

Cíl zájezdu: Brnčálka u Zeleného plesa a okolní vrcholy. Byl jsem zvědavý, jak se děti poperou s přístupem na chatu. Každý měl na zádech plný 15-ti kilový batoh a před sebou 3 hodiny pochodu. Už po hodině chůze jsem si začal říkat, že je něco špatně. Mlaďáci nasadili tempo, zpívali si a pomalu se nám začali ztrácet v dáli na mírně stoupající cestě údolím k chatě. S Jirkou a Rudou Štípkem jsme dorazili 20 minut po nich dost unaveni.

výšlap na chatu

Na chatě se k nám připojilo družstvo Mšena – výherci starší kategorie. Po večeři jsme naplánovali, tentokrát již lezecký cíl druhého dne – Kozí kopku. Nějaké lehčí cesty tam jsou, kratší třídélky, tak proč ne.

Po snídani nás čekal asi hodinový nástup pod stěnu, tam jsme dostali krátkou instruktáž, a hurá na to. Skupina ze Mšena si vybrala trojkový hřebínek a naše skupina, ač mladší, jsme hned na seznámení vlítli do plotnové šestky. Já na prvním konci, za mnou šel Jirka Vogel s Natálkou, ti dobírali Adama a Honzíka a konec uzavíral Ruda Štípek. Prostě krásný vláček na 100 metrové stěně. Děti se s obtížností popraly skvěle, přestože kluci celou cestu dávali s lezeckými batohy na zádech. Na vrcholku jsme počkali na parťáky ze Mšena a po delším sestupu dorazili šťastni a hladoví na chatu.

příprava

výstup ke stěnám Kozí kopky

vláček na Kozí kopku

Natálka v krásné druhé délce

Na vrcholku Kozí kopky

krásné výhledy

Již během sestupu z Kozí kopky jsme naplánovali druhý den. Vylezeme si Cestu cez knihu na Žeruchovy věže – prý pětka, klasika a maturita horolezců v Tatrách.
Krásná cesta, pět lezeckých délek po pěkné žule. Po příchodu pod stěnu jsme museli chvíli počkat, než odlezou od prvního štandu tři Poláci a poté byla řada na nás. Tentokráte šli s námi i kamarádi ze Mšena. Takže z krásného vláčku se udělal pořádně dlouhej nákladní courák. Bylo to nesmírně únavné a zdlouhavé. Poslední dvě délky jsem spojil do jedné. Po očku jsme pořád sledovali počasí, jestli se nekazí, protože utíkat ze stěny s dětmi a v dešti by bylo hodně kritické. A to nás ještě čekaly 3 nejištěné, sice lehké, dolezové délky, krátké slanění věžičky a únavný výšlap na vrchol hřebene Žeruchových věží. Každý jsme si šáhli na dno sil, nejen fyzických ale i psychických. Děti to zvládaly skvěle. Jedinou starost, kterou měly, jestli stihneme večeři na chatě.

A stihli. Skoro za tmy a prvních kapek deště, jsme po dlouhém, exponovaném sestupu, po celodenní dřině doslova doklopýtali na chatu. Tam na nás jako odměna nečekala jen večeře, ale také obdivné pohledy a pochvaly starých Tatranců, když zjistili, kdo že to celý den lezl knihu, která je od chaty krásně vidět.

Nám dospělým se pochvaly dostalo v podobě borovičky s hořcem a po představení a zjištění, že jsme z Východních Čech a tělem i duší pískaři od Metuje se pochvala zopakovala ještě asi desetkrát. S pocitem, že jsme všichni v pořádku, nikomu se nic nestalo a s vědomím, že to bylo trochu přes hranu a máme to za sebou, chutnala borovička asi o trochu více, než bylo zdrávo.

Ráno nás čekal už jen sestup z chaty na parkoviště, pro mne s pěknou opicí za krkem. Když jsme s nabalenými batohy odcházeli od chaty, a ještě se ohlédli na skalní stěny, bylo nám líto, že náš výlet do hor končí. Děti opět nasadily tempo a scházely údolím po cestě zpátky k autu. Bylo nádherný sledovat, jak každý turista i horal se za nimi ohlédl a obdivně je pozoroval, když se na cestě společně míjeli. A to ani nevěděli, co tihle prevíti dokázali. Byl jsem na ně pyšný.

Na závěr děkovačka ČHS za organizaci, Rudovi Štípkovi, jeho kolenům a zádům, že to vydržely. Jirkovi Vogelovi a všem ze Mšena za výbornou partu. Tatrancům za borovičku. A počasí, že nás podrželo.

výstup na Žeruchovy věže

Adam v cestě

na štandu

vlak a kniha

únava je už znát

na vrcholku Žeruchovek

exponovaný sestup

ještě dlouhý sestup

Žeruchovy věže a Cesta cez knihu