Hlavní menu

Co je pro me Hismaraton? Mnoho let budovana znacka [ více ... ]

[novinky] Letní dovoUheráci 2021
Napsal Štěpuch v 06 úno : 21:00
Paráda, La Saume čirá nádhera !!!

Napsal Tom v 23 led : 21:43
Bomba, super a navíc jste to dobře podrtili.

[novinky] ŽULA KAM SE PODÍVÁŠ

Členů: 1197, nejnovější: Olda
Hledat Horolezecký oddíl Vrchoviny
Anketa

Kterého zvířete se cestou do skal bojíš nejvíc?

Klíště

Úraz

Švýcarsko 2016
Dája, Pondělí 10 října 2016 - 14:01:35 // Komentáře:8

V loni do našich pískovcových krajin zavítala mladá švýcarská slečna se svým vozem, se kterým brázdila evropou. Někteří z nás měli tu čest, ji potahat po těch krásných věžích.

Na oplátku za tento neuvěřitelný zážitek nám bylo nabídnuto přijet příští rok do Zermattu a okusit zase tamnější skalní lezení. Prý také pěkné ;-)

Ačkoli jsme původně plánovali , že nás pojede aspoň deset ( to se jí moc nelíbilo), tak se nakonec na cestu do Zermattu vydávám sám.

Začíná mi volno a já první týden dovolené nemám do čeho píchnout. Píšu Sophii, jestli stále platí nabídka cesty do Zermattu. Píše, že ano. Bude tam pracovat poslední týden, v pátek odjíždí  a od pondělí už natupuje do práce v Bernu. Tedy poslední možnost setkat se takto v Zermattu. Už neváhám a kupuji jízdenku na bus z Prahy do Švýcarska a balím batoh, večer mi to jede.

V úterý v poledne se ocitám na vlakovém nádraží v Zermattu. Vítá mě Sofie, vidíme se přesně po roce. Má asi dvě hoďky času, protože zase pak musí do práce.  Má pro mě ubytování  v jednom bytě, kde bude dvě noci volný pokoj, potom prý najde něco dalšího. Mám parádní pokojíček s výhledem na město. Sophie mizí do práce a já se vydávám na malou procházku nad město.  Je nádherné počasí, kolem Matterhornu ani mráček, míjím horské roubenky na dřevěných pilonech, stoupám cestou podél potoka kamsi k ledovci, ze kterého potok vytéká. Večer mi  Sophie nabízí, že bych mohl jít lézt s jedním jejím kamarádem, odpadl mu spolulezec a ona stějně po většinu dne pracuje, tak ať klidně jdu.  Nabídku přijímám. Čeká mě výlet na dva dny. Ráno spolu ještě podnikneme malou procházku k jedné chatě jménem Trifft. Je to spíš výklus než procházka. Na desátou už máme sraz s Vascem. Po krátkém seznámení a ujasnění co a jak lezeme vyrážíme jeho autem z Zermattu.  Jedeme asi hodinku k městu jménem St. Niklaus, nachází se tam oblast jménem Medji s vícedélkovými cestami. Lezeme čtyř délku (6b) a pěti délku (6c+). Krásný žulový sportovně odjištěný lezení, malá oblast, ale lezení HAFFO. Vasco má jasný plán a tak se pak přesouváme do dalšího údolí jménem Val Bedreto. Další hoďka autem. Kempíme u cesty, on v autě já v půjčeném stanu. Ráno z parkálu nás čeká asi třičtvrtěhodinový nástup pod stěnu, je krásně a celou cestu se kocháme masivem do kterého se chceme pustit. Cesta se jmenuje Dr Grüen Nils.  Krásných 400 metrů lezení a nádherných výhledů. Sportovně odjištěno bez potřeby zakládat vlastní. Pod stěnou je krásný plácek s jezírkem. Daly by se tu tak 3 dny strávit, lezení je tu spousta.  Je večer druhý den výletu a Vasco mi říká, že zítra ještě do práce nemusí a že bychom si to mohli o den prodloužit. Tak si to tedy prodlužujeme. Znovu přesun do dalšího údolí Grimselpass pod vodní nádrž Räterichsbodensee. Druhý den jsme na parkovišti a k nástupu je to směšných 300 metrů. Parádní žulová stěna, cesta se jmenuje Sagitarius za 6b a 450 metrů lezení. Ještě o něco hezčí než ta včerejší. Jedna délka ukrývala asi 10 metrů parádní spáry – pohádka. Kamkoliv se člověk v údolí podíval, viděl skálu a všude se dalo lézt.

Tentokrát už večer návrat do Zermattu. Sophie už odjela na víkend pryč a já se s ní uvidím v neděli na nádraží v Bernu asi 20 minut, před tím než zmizím busem domů. Mám ale kliku, Vasco má na bytě volný pokoj a tak mohu dvě noci strávit u něj. Sobotu pojímám turisticky. Jdu si omrknout Matterhorn. Vydávám se k chatě HörnliHüte obhlídnout nástup na Hörnligrat. Vydal jsem se kam až mě cesta pustila bez lezeckého vybavení. Průběžně jsem potkával lezecké dvojky, trochu jsem čekal, že tam bude víc narváno, ale docela to šlo. Mimochodem Vasco mi řekl, že průvodci si za výstup na Matterhorn účtují 1200 franků. Přemýšlím, že budu horský vůdce a jednou měsíčně vytáhnu klienta na horu. Poslední noc v Zermattu a v neděli po obědě směr domů.

Navštívené oblasti:

-Ticino e Moesano
-Oberwallis
-Plasir west

A je tu ještě jeden tip na dobrý lezení. Oblast jménem Cadarese: