Hlavní menu

Co je pro me Hismaraton? Mnoho let budovana znacka [ více ... ]

[novinky] Letní dovoUheráci 2021
Napsal Štěpuch v 06 úno : 21:00
Paráda, La Saume čirá nádhera !!!

Napsal Tom v 23 led : 21:43
Bomba, super a navíc jste to dobře podrtili.

[novinky] ŽULA KAM SE PODÍVÁŠ

Členů: 1197, nejnovější: Olda
Hledat Horolezecký oddíl Vrchoviny
Anketa

Kterého zvířete se cestou do skal bojíš nejvíc?

Klíště

Úraz

Švýcarsko 2007 – „první dějství“
Petr, Středa 18 července 2007 - 10:28:02 // Komentáře:12

Začátkem července jsme se ve složení Tim, Petr, Dydy, Jana a Katka rozjeli na týdenní výlet mezi alpské velikány s plánem na jeden z nich vystoupit. První den ještě vše nasvědčovalo, že by to mohlo vyjít.

Podnikli jsme aklimatizační túru k chatě Diavolezza, od které jsme měli náš plánovaný výstup jako na dlani. Studenou sprchu, a to doslova, jsme dostali druhý den, kdy se z oblohy řítily proudy vody… a to byla předzvěst dnů následujících. Sprcha trvala nepřetržitě 30hodin, a tak jsme se rozhodli, že utečeme do italských lezeckých oblastí. Po celodenním bloumání mezi regály supermarketu, v podzemních garážích a v ulicích Bormia, se nakonec počasí trochu umoudřilo, a tak jsme si následující den užili lezení v pěkné oblasti Migiondo. Krásné lezení v žulových stěnkách nad stejnojmennou vesničkou, vysoko nad údolím řeky Adda (oblast Sondrio).
Předpověď pro oblast Berniny slibovala zlepšování, a tak jsme se vrátili zpět do Švýcarska s očekáváním možného útoku na kopec. Ten den jsme ještě vyšlápli na chatu Tschervia (2.573m) odkud se vyráží k výstupu na Piz Berninu. Změna nastala pouze v tom, že nám za krk nepadala voda, ale sněhové vločky… ale i to potěší. Další den jsme za mlhy a ve sněhových přeháňkách vyrazili k obhlídce 3hodinové nástupové cesty pod výstup, která se při samotném výstupu prochází za tmy. Předpověď už dva dny slibovala zlepšení a na další den to konečně vypadalo celkem věrohodně. Brzký ranní budíček s nevěřícným pohledem na hvězdnou oblohu v nás vzbudil novou výstupovou eufórii, která nás tlačila nevídaným tempem temnou nocí k začátku samotného výstupu. Radost však netrvala dlouho, už na začátku ledovce, po dvou hodinách chůze se zatáhlo a začal foukat nepříjemný vítr. Další postup nám ztížil ledový krunýř pokrývající větší část skalní stěny pod sedlem. To jsme si ale ještě vychutnali jako malou rozcvičku. Horší bylo, že jsme se dostali nad spodní hranici oblačnosti a ze sedla nás to málem sfouklo. Bylo vidět na pár metrů a sněhem a ledem pokryté skály nad námi nevzbuzovali velký pocit bezpečí. Půl hodinu v sedle s očekáváním povětrnostní změny jsme strávili se dvěma Slováky, mezi tím to dvě družstva po příchodu do sedla otočily. Pak se i u nás ozvalo smutné: „jdeme dolů“ a všem nadějím, snům a přáním byl konec!! Slaňování mezi spoustou rampouchů už byla nepatrná třešnička na dortu, která ale nemohla zacelit smutek z nevydařeného pokusu… Následoval sestup na chatu, pivko na kuráž a návrat do údolí.
Druhý den jsme se probudili pod vymetenou oblohou s několika mráčky, které dotvářely celodenní scenérii okolních velikánů:-( Pod tímto přírodním divadlem jsme si ještě vylezli několik cest v lezecké oblasti Lagalb kousek od průsmyku Berninapas a navečer už uháněli směrem k domovu.

Petr

PS: „druhé dějství“ ještě letos…

Pro vaši představu a inspiraci plánovaný výstup:
Piz Bernina 4.049m, severní hřeben Biancograt, AD+, 45–50stupňů, III až III+, převýšení 1476m
Náš pokus:
nástup u chaty Tschervia (2.573m), návrat ze sedla Prievlusa (3.430m), převýšení 860m.

Pohled od chaty Diavolezza 2.973m. Pod námi ledovec Pers a na horizontu Piz Bernina 4.049m (vlevo) a Piz Morteratsch 3.751m.

Zasněžená sz. stěna Piz Berniny a vlevo skály a výstupový kuloár pod sedlem Prievlusa.

Jana s Katkou nad zavátou odtrhovou trhlinou pod kuloárem sedla Prievlusa.

Ústup ze sedla Prievlusa!

„účastníci zájezdu“ před chatou Tschervia :-)

Debordelizace, sušení věcí a doplňování kalorií po návratu z „výšin“.

Krásné rajbasové lezení v žulových plotnách italské oblasti Migiondo. Petr 6b+, Jana 6b+.

Lezecká oblast Lagalb pod silničním průsmykem Berninapas. Leze: Tim 6a+, Jana 6a+, Katka 5a.