Hlavní menu

Co je pro me Hismaraton? Mnoho let budovana znacka [ více ... ]

[novinky] Letní dovoUheráci 2021
Napsal Štěpuch v 06 úno : 21:00
Paráda, La Saume čirá nádhera !!!

Napsal Tom v 23 led : 21:43
Bomba, super a navíc jste to dobře podrtili.

[novinky] ŽULA KAM SE PODÍVÁŠ

Členů: 1197, nejnovější: Olda
Hledat Horolezecký oddíl Vrchoviny
Anketa

Kterého zvířete se cestou do skal bojíš nejvíc?

Klíště

Norsko
datum: Úterý 15 srpna 2006
autor: webmaster-Jíra seznam autorů

V srpnu jsme vyrazili na poznávací zájezd do země trolů, fjordů, vodopádů a ryb - Norska. Nočním trajektem odjíždíme z Polského Swinoujscie a ráno, zanedlouho po východu slunce, nás vítal Švédský přístav Ystad. S písní linoucí se z kazeťáku i úst,“cestu znám a neměním směr“, bez prodlení vyrážíme na další cestu na sever.

V podvečer nás již čekala koupačka v největším jezeru Švédska Vänern s příjemnou teplotou vody 24°C. Třetí den konečně překračujeme hranice a navštěvujeme největší norské opevnění u  města Fredrikstad, které nám „vyrazilo dech“ . Odtud se přesouváme dále na sever. Po přenocování a dnu jízdy přijíždíme v pozdních hodinách placenou cestou do národního parku v pohoří Rondane.

Časně (v poledne) se vydáváme na dvoudenní trek s výstupem na nejvyšší horu. Za pěkného počasí zdoláváme převýšení 1300m vedoucí převážně kamenitým terénem a v pozdním odpoledni vychutnáváme rozhled z vrcholku Rondslottet (2178 n.m.) na okolní kopce a vzdálené ledovcové vrcholy pohoří Jotunheimen. Následoval rychlý sestup a najití bivaku, kde okolo půlnoci pozorujeme padající hvězdy a na severu stále světlou oblohu. Ráno po snídani sestupujeme podél říčky, kde vidíme první vodopádek, k horské chatě a odtud údolím s mnoha jezery zpět k autu.

Po přenocování opouštíme toto pohoří a míříme k nejkrásnějšímu fjordu Norska. Cestou navštěvujeme dřevěný kostelík v Lomu a večer vyjíždíme na západ slunce na vyhlídku Dalsnibba. Ráno přijíždíme ke Geirangerfjordu a čas do odjezdu trajektu využíváme k vyjetí „Orlí cesty“s vyhlídkami na tento fjord. Trajektem plujeme mezi vysokými stěnami, ze kterých padá množství „vodopádů“ (či spíše pramínků, neboť zde již 3 týdny nepršelo). Po vylodění projíždíme mezi jahodovými plantážemi, sjíždíme Trollí cestu a zakládáme tábor na dvě noci u fjordu blízko města Adalsnes.

Zde jsme zkusili rybářské štěstí (to se nám úspěšně vyhýbalo celou expedici) i nafukovací člun. Navštěvujeme zde i lezeckou oblast Mjelva. Po zhoršení počasí odjíždíme směrem na východ zařízlým údolím se Stěnou trollů a mnoha lezeckými oblastmi k městu Dombas. Odtud vyrážíme na jednodenní pěší okruh v národním parku Dovrefjel s cílem vystopovat a vyfotografovat pižmoně, což se nám úspěšně povedlo. Další den za slunného počasí zajíždíme zpět ke Stěně trollů a v oblasti Skiri zkoušíme přelézt pár lezeckých cest (mizerný výkon zakončujeme koupačkou). Místní lezci nám doporučili lezeckou oblast ležící v místě našeho dalšího cíle, největšího evropského ledovce Jostedalsbreen, kde jsme přespali pod převisem. Ráno se vydáváme ke dvěma ledovcovým splazům. Obdivujeme jejich mohutnost, délku, rozvrásnění trhlinami, krásnou světlomodrou hru barev a třpytících se ledových ker na hladině jezírka.

Dále jsme měli v plánu vystoupit na nejvyšší vrchol severní Evropy Galdhopiggen 2469 m.n..Vršky kopců před námi byly nádherně pocukrované čerstvě napadlým sněhem a ztrácely se v mracích, a tak jsme se na chatě Spiterstulen ve výšce 1106, od které jsme vyráželi, zeptali na počasí a tam nám řekli, že bude stálé (stále foukalo a chumelilo). Stoupáme strmě vzhůru a před námi se objevuje pasoucí se stádečko sobů na posledních zbytcích trávy. Výše nás čekal krkolomný výstup sutí a vršek hory pokrytý ledovcem, vrcholové foto ve sněhové vánici, rychlé občerstvení a ústup zpět do údolí. Čas nám zbyl jen na dvoudenní trek v jižním Jotunheimu podél jezera Gjende. Tady se počasí umoudřilo a poskytlo nám krásné výhledy na blízké okolí jezera i vzdálenějších hor.

Bohužel jsme již vyčerpali 3 týdny dovolené, tak nezbývalo než zatroubit k ústupu. Norsko se loučilo asi typickým počasím - jemným vytrvalým deštěm. Pozoruji stěrač předního skla, v myšlenkách se ubírám prožitými zážitky a zjišťuji, že i 3 týdny na poznání Norska (byť jen středního) je málo.